tisdag 24 oktober 2017

Därför självscannar jag inte i affären

Idag stod en skylt utanför min mataffär som frågade varför jag inte självscannar. Tyvärr fanns ingen att svara.
Men jag kan tala om varför jag inte självscannar: Jag vill inte att fler jobb försvinner.
Livsmedelskedjornas högsta önskan (liksom bankernas) är förstås att vi kunder ska göra allt själva. Snart får vi själva plocka ur lagret. Plocka, scanna, alltid betala med kort. Så lite personal i affären som möjligt. Ingen att fråga.
Dessutom går detta tänkande stick i stäv med politikernas önskan om fler enkla jobb. Att sitta i kassan är ett enkelt jobb, jag har själv gjort det. Man lär sig på en eftermiddag. Behövs inte mycket språkkunskaper från början heller (men man lär sig under tiden).
Varorna kommer att bli billigare med mindre personal, kommer handeln att säga. Tror inte det. Se bara på elhandeln. De säger att de ökade kostnaderna är investeringar, men undersökningar visar att bara några procent av kostnadsökningarna är investeringar. Resten är vinst.
Så så länge det är möjligt kommer jag inte att självscanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar