fredag 30 juni 2017

Facklig idioti

Jag är medlem i ett fackförbund som till nu har hetat ST. Från början betydde det Statstjänstemannaförbundet, men sen ville man att det bara skulle heta ST. Förmodligen i hopp om att folk kom ihåg att det ändå handlade om statsanställda.
Nu har man dock valt att använda medlemmarnas pengar till att ta fram ett nytt namn - Sterka ska förbundet heta. Ingen medlemsomröstning har skett om detta obegripliga namn utan ledningen har drivit igenom detta.
Vad är det för fel på ett begripligt namn? Vem associerar ordet "sterka" till ett fackförbund? Till något överhuvudtaget. Vitaminer kanske. Jag har redan retat mig på andra fackförbund som döpt om sig till namn som Vision och Unionen. Jag kan aldrig komma ihåg vad de står för.
Tror ledningen för ST verkligen att medlemmarna kommer att försöka värva nya medlemmar med hjälp av detta namn. Jag är pensionär och är bara medlem för försäkringens skull numera, och skulle aldrig drömma om att prata om mitt fack, där jag var fackligt aktiv, som Sterka. Jag skulle ju ändå behöva förklara att det är statsanställdas förbund.
Man skäms å förbundets vägnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar