fredag 6 februari 2015

Landstingsbudget på lösa boliner

Läser att SL (Stockholms Lokaltrafik) har kris i budgeten och nu ska man dra i nödbromsen. Det innebär som alltid att vi trafikanter ska betala för SLs och landstingets totala inkompetens. Det enda svar SL och det moderatdrivna landstinget har är att höja biljettpriserna, samt att dra in på turtäthet och investeringar. De tillämpar samma metod som bankerna; kunderna får betala samtidigt som servicen blir sämre.
Men det viktiga för landstinget är ju att Förbifarten byggs. Den kommer att bli mycket dyrare än beräknat och risken finns ju för tunnelstrul á la Hallandsåsen, vilket gör att det dessutom kan dröja innan den blir klar, samtidigt som notan stiger.
Under tiden ska alltfler stockholmare trängas i överfylld kollektivtrafik med glesare turer. Och bilköerna in till stan kommer inte att minska, tvärtom.
Är det biljettstrulet som fördyrat allt? SLs biljettsystem måste vara världens mest krångliga, särskilt för utsocknes.
Dessutom har man satsat en massa pengar på en liten snutt spårväg mitt i innerstan, när det är ytterstan som behöver mest investeringar i tvärgående trafik och tätare turer.
Det är ju inte heller första gången som landstinget och dess utförare har problem med budgeten. Sjukhusen verkar ju ligga lika illa till. Och nu bygger man nya Karolinska med färre vårdplatser än det tidigare, fast befolkningen växer och de äldre ökar.
Visst har man förstått att de som gått i Jan Björklunds skola har svårt för matte, men det kanske finns invandrade ekonomer som kan se över budgetarbetet. Nu verkar allt gå på lösa boliner.

1 kommentar:

  1. Ja, nu när folket lever "gått" med Jobbskatteavdragets välkomnande effekter, (mera pengar i plånboken) så kall man väl inte sura över "lite" indragna SL turer och höjda Biljettpriser m.m,,,,,eller.

    Tarmo Lindholm.

    SvaraRadera