fredag 1 augusti 2014

Till slut tvingas Bromma lägga ner

Aftonbladet skriver idag om att man borde bygga bostäder på Bromma flygplats. Ett krav som V och MP länge drivit.
Det vore ju lite komiskt mitt i allt bostadsbristelände om man till slut blir tvungen att lägga ned flygplatsen i brist på ytterligare mark. För att Stockholm helt enkelt stagnerar utan bostäder.
Och det är alliansen som drivit det dit med sin totalt inkompetenta bostadspolitik, som i princip gått ut på att försöka privatisera hela bostadsbeståndet. Man såg en stad med bara bostadsrätter. Glädjen i att äga!! (Ja, den glädjen står ju mest bankerna för). Nu står man i sitt nyliberala paradis och det fungerar bara inte.
Och då hörs ropen på att slopa hyresregleringen. En massa människor tror (varav merparten knappast bor i hyresrätter) att bara man släpper hyressättningen fri så blir mer hyresrätter tillgängliga. Hur tänker man då?
Inga hyror kommer att sänkas, däremot höjas, vilket möjligtvis leder till att folk måste dra från hus och hem, men vart ska de ta vägen? Eller så rusar kostnaderna för bostadsbidragen i höjden rejält.
Nej, lägg ner Bromma flygplats och gör det till en stadsdel med allmännyttiga bostäder utifrån en grön vision. Det är en minoritet av affärsmän som vill ha kvar Bromma flygplats. Och politiker som drivs av egenintresse.
Men Stockholms mark blir allt dyrare och det är fullkomligt otroligt att den fortfarande får begagnas, av det miljö(för)störande flyget.

2 kommentarer:

  1. Privatisera och privatisera. Bostadsrättsombildningen söker ju att tvinga in folk i någon slags kollektiv. Det är ju tvångskollektivisering om något! Jag vägrar bo i kollektiv med massa medelklassidioter och därför så kämpar jag varje gång nått nöt försöker få tillstånd en ombildning av vårt kvarter hyresrätter. Dessutom är ju besittningsrätten mycket högre för en hyresrätt, så jag stannar där det är tryggt, där grannfejderna inte blir avgörande för tryggheten i mitt boende.

    Jävla hippiemoderaterna kan behålla sin hippiekollektiv för sig själva, där kan de sitta i sina kommittéer och diskutera färgen på varandras gardiner bäst fan de vill, men försök inte tvinga in mig i eländet! Jag är riktig individualist, jag är kommunist!

    SvaraRadera
  2. martin: Just privatiseringen av hyresrätter är ju en huvudorsak till bostadsbristen. I mitt hyreshus har vi grannar aldrig haft så bra kontakt som när vi kämpade mot ombildning - och vann.

    SvaraRadera