lördag 19 juli 2014

Fel att stoppa nästan färdigt akutsjukhus

Jag är för att man kan överklaga byggplaner. Men det ska helst göras i planprocessen och inte när bygget är så gott som färdigt.
Det har grannar till den nya akuten vid St Görans gjort. Sjukhuset är, enligt SvD, i princip klart att tas i bruk. Då plötsligt ingriper Mark-och miljödomstolen, efter att grannar klagat på buller och att "det kommer att bli en massa spring".
Jag tycker inte detta är acceptabelt. Inte när det gäller ett samhällsbehov som akutsjukvård. Fel ett i detta är ju det absurda i att Karolinska får färre akutplatser, trots att behovet av dessa ökar lavinartat. Och nu fel 2: att hindra ett så gott som färdigt bygge att tas i bruk för att några grannar klagar. Sådant måste ju göras innnan ett bygge påbörjas.
Mark- och miljödomstolen borde hellre titta på ärenden med hotat strandskydd och naggandet i kanten av olika naturreservat.

2 kommentarer:

  1. Men herregud, det inser du väl att några sjuklingar inte kan stå i vägen för några bostadsrättsinnehavares bostäders stigande prisutveckling. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men självklart! Dock måste jag korrigera min text något. Jag har fått veta att överklagandet kom innan bygget. Alltså har kommunen (eller St Göran) börjat bygga innan de fått klartecken från Mark- och miljödomstolen, vilket är lika illa.
      I det här fallet är det ju tråkigt att man struntar i att invänta domstolsbesluten. Å andra sidan är det väl som du säger, vad väger ett samhällsbehov mot bostadsrättsinnehavare.

      Radera