fredag 29 november 2013

Flyget går åt fel håll

Nu ska man kunna bygga 15-våningars hus runt Bromma. Flyget ska inte längre vara ett hinder. ” De utredningar som gjorts visar att det inte behövs en säkerhetszon som förbjuder byggnader över 60 meters höjd i stora delar av Solna och Sundbyberg och även begränsar möjligheterna att bygga högt i norra delarna av Stockholms inner¬stad”, skriver DN. Med tanke på hur det brukar gå till när utredningar görs, kan man undra hur beställningen gjorts.

Bromma ska inte längre vara ett provisorium utan en flygplats med krav på högre säkerhet (borde ju strida mot idén med högre hus runt omkring). Det enda som kommer att få kommunen att ändra sig beträffande att ha en storflygplats med än större plan (det ingår i konceptet) mitt i stan är om det händer en olycka. Det ska vi inte hoppas, men då och då är det faktiskt tillbud.

Sen strider ju hela idén i sig mot allt vad miljö- och klimatmål heter, men det har ju aldrig bekymrat dagens styrande politiker (inkl S).

Till råga på allt får nu dessutom Arlanda lägre krav på sig beträffande sina utsläpp. Och från näringslivet och Arlanda slåss man med näbbar och klor för att inte få ett flygförbud över Upplands Väsby, där den femte banan har orsakat stora störningsproblem. Men sådant väger lätt när samhällstopparna vill flyga och fara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar