torsdag 27 december 2012

Tiggeri gör mig kluven

Måste säga att jag känner mig djupt kluven till det ökande tiggeriet i Stockholm m fl städer. Samvetet som säger att man ska hjälpa människor i nöd. Och en oerhörd irritation över att se dessa knäböjande människor i böneställning. Det är förnedrande. Både för dem som sitter på detta vis för mig som passerar. Jag får lust att gå fram och säga "res på dig, lär dig åtminstone att spela ett instrument eller något". Men de förstår ändå inte svenska.
Hela Drottninggatan är full av dem och de skramlar sig fram genom tunnelbanans vagnar. Jag vill inte ge dem pengar, för jag tycker det är varje samhälles sak att sörja för sina medborgare. Men om samhället inte gör det.... Jinge på bilderblogg tycker att EU borde kräva av de länder varifån tiggarna kommer att de ska följa EUs och FNs regler om mänskliga rättigheter. Ja, det borde EU. Samtidigt lever ju inte ens Sverige alltid upp till de mänskliga rättigheterna, om inte just på det här området.
Min irritation bottnar i  maktlösheten över att människor ska behöva ha det på det här viset. Något borde ändå göras. Men vad vore bäst för dessa människor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar