måndag 6 februari 2012

Tåget har gått för SJ

"SJ har inlett ett besparingsprogram som ska sänka de årliga kostnaderna med 300-400 miljoner kronor under de två närmaste åren. Syftet är, enligt SJ, att öka effektiviteten för att ”bättre kunna möta framtida utmaningar och stärka vår konkurrenskraft”. SJ ska återkomma senare i år med närmare information om besparingarna.", skriver SvD.
Hur i hela friden ska SJ kunna spara 300 miljoner kronor? Med en servicegrad som redan idag är under all kritik, icke fungerande tåg samt bristfälligt underhåll på räls och växlar, som de överhuvudtaget inte kan rå över eftersom verksamheterna inte ligger i samma bolag.
"Öka effektiviteten". Ja, vi har ju sett hur en del företag, framför allt inom vård och omsorg, tolkar det begreppet. Och så länge SJ förväntas drivas som vilket företag som helst, är de väl tvungna att dra ner ännu mer på personal, service och underhåll samt höja priserna.
Kan inte politikerna fatta, med sitt snack (snömos) om miljösatsningar och kolodioxidmål, att Sverige behöver en järnväg utan vinstintresse, som gör allvar av att öka det miljövänliga resandet, som kan utvecklas och till rimlig kostnad för resenärerna gör tåg till det mest attraktiva färdmedlet i landet.
Som det nu är är det tvärtom. Och med regeringens ideologiska skygglappar ska nu fler ut på de överlastade banorna och konkurrera, trots att allt som hittills privatiserats har visat sig bli krångligare och dyrare för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar