onsdag 2 mars 2011

F-kassa utan ansikte

Nu ska Försäkringskassan spara. Igen. Regeringen ger ingen pardon. Det resulterar i att alla lokala kontor läggs ned. Allmänheten kommer inte längre att kunna träffa en försäkringstjänsteman för att diskutera sitt ärende. Endast telefon och internet kommer att gälla. Med tanke på Försäkringskassans redan dåliga rykte som leverantör av tjänster och inte minst för de omänskliga regler regeringen infört, kommer många medborgare att uppleva ett totalt moment 22 i mötet med denna myndighet.
Det är svårt att förstå syftet med denna besparing. Vad vill man åstadkomma? Det var ju uppenbart redan efter den förra nedskärningen att F-kassan inte klarade att göra det den skulle. Man kanske vill bespara kassans personal att möta förtvivlade medborgare som drabbas av de inhumana sjukförsäkringsreglerna. Via enbart internet och telefon kan man vara ännu tuffare.
Kanske är syftet att åstadkomma mesta möjliga röra i trygghetssystemen för att sedan kunna avskaffa dem. Eller privatisera dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar