söndag 16 januari 2011

The media is the message

Opinionsresultaten i Skop redovisas i dagens AB. De kan inte göra några andra än moderaterna glada (ja, möjligtvis centern och SD). Det som verkar typiskt för dessa undersökningar är egentligen att de följer vilka partier som uppmärksammats i media och hur.
Om det vecka ut och vecka in rapporteras att socialdemokraterna tappat greppet är det ju inte konstigt att de tappar dragkraft. Samtidigt jublar den borgerliga pressen ständigt över duktige Borg och Reinfeldt.
Centern och vänstern har också varit i media och får någon icke statistiskt säkrad pluspoäng. Det har däremot varit knäpptyst om miljöpartiet och de sjunker då i opinionen.
SDs 100 dagar har uppmärksammats och de får säga att de minsann nu blir bättre behandlade, vilket naturligtvis gör att många känner att de nu är ett acceptabelt alternativ.
"The media is the message", sa mediegurun Marshall McLuhan för länge sen. Det gäller fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar