torsdag 2 september 2010

Mediafamtoning avgör valet - om vi låter det bli så

DN trappar upp den psykologiska krigföringen mot de rödgröna. Nu har man beställt en undersökning om hur väljarna tror att valutgången blir och smäller upp det över hela sin förstasida.
I en kommentar säger Synovates opinionsanalytiker Nicklas Källebring: "Det är svårt att förstå varför så många rödgröna tror på en borgerlig seger även om övervikten inte är statistiskt säkerställd. Det har förmodligen att göra med vilken framtoning partierna har, vilka som verkar mest självsäkra".
Nej, det har inte att göra med vilka som verkar mest självsäkra, utan vilken framtoning de har i medierna. I samtlig stockholmspress presenteras alliansen som ett självklart alternativ även på nyhetsplats. Ja, de beskrivs som självsäkra, regeringsdugliga och Reinfeldt och Borg som några slags landsfäder. Medan beskrivningen av de rödgröna ständigt går ut på att ifrågasätta Mona Sahlin och prata om hur illa omtyckt hon är. Även i socialdemokratisk landsortspress går drevet mot Mona Sahlin.
Trots denna bedövande uppbackning av alliansen kommer flera tidningar, också DN, dragande med det gamla kommunistspöket.
Istället för att låta denna och liknande undersökningar bli självuppfyllande profetior borde det sporra rödgröna väljare att verkligen gå och rösta. Vi väljer samhällssystem i detta val, inte om vilka personer som ska vara statsminister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar