lördag 31 juli 2010

Mer reklam gör TV irrelevant

En ny reklamlag träder i kraft 1 augusti. Nu får man sända ännu mer reklam i programmen samt produktplacera. TV4 jublar. Nu kan man förlänga sina långfilmer ytterligare någon timme, behöver inte göra så många egna program, för de få man gör kan nu ta en halv kväll att ta sig igenom. De säger visserligen att de långa reklamavsnitten ska gå på dagtid och nätter, men vilka reklamköpare är intresserade av dessa tider. De vill väl att deras reklam ska visas på bästa sändningstid.
Jag behöver inte bry mig egentligen, jag har för länge sedan slutat titta på TV4, men jag frågar mig ändå: var finns kundperspektivet? Hur mycket mer reklam är tittarna beredda att ta innan man överger kanalen?
Precis som man misstänkte då reklamen släpptes fri i början på 90-talet, närmar man sig sakta men säkert USAs nivå. Där vet man aldrig vilket program som egentligen pågår bland all reklam och alla trailers för andra program.
Med alla nya medier kommer TV att bli alltmer irrelevant, med kunder som vill komma åt det de vill ha direkt och inte är beredda att vänta medan en massa ovidkommande budskap fyller mediet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar