måndag 14 juni 2010

Kultur utan valfrihet

Kulturminister Lena Adelson-Liljeroth har skrivit ett inlägg i tidningen Resumé (pappersupplagan)där hon menar att de rödgröna är ett hot mot media. Att de förespråkar en massa förbud (här citeras särskilt miljöpartiet)genom att vilja begränsa reklamen om vissa saker i vissa medier.
Men alliansen är för valfrihet och konkurrens utropar hon.
HA! Är det någon som har begränsat valfriheten är det väl hon. Genom att återinföra inträdena på Stockholms muséer, genom att skära ned bidragen till fria teatergrupper och konstnärer. Om det inte lönar sig kommersiellt är det ju inte värt något. (Utom opera förstås, för det gillar eliten).
Min valfrihet begränsas inte bara av det. Jag tvingas ständigt möta reklam vart jag än vänder mig. Lyckligtvis respekterar reklamutdelarna texten Ingen reklam tack (som sitter på varenda dörr där jag bor)och jag behöver ju inte titta på TV4 eller andra reklamkanaler (men jag tycker det är synd att missa en del bra filmer). Men jag tvingas se de stora reklamsjok som förstör stadsbilden på ett antal platser i stan, där man täcker större delen av fasaden med oftast totalt enfaldig reklam (jag tänker också på hur det måste vara att jobba där bakom. Ett rent arbetsmiljöproblem skulle jag vilja säga).
Det är sorgligt att kalla denna minister för kulturminister. Hon har gett oss mindre kultur och mindre valfrihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar