onsdag 12 maj 2010

Marknadsindoktrinering pågår

Idag finns två läsvärda inlägg i DN; dels Göran Rosenbergs krönika om vinst eller ej inom samhällsservicen och ett debattinlägg från Seco om det omöjliga för Posten att tillgodose postservice i hela Sverige med marknaden som utgångspunkt. De hamnar i samma dilemma som SJ, nämligen att de ska vara lönsamma trots att man bjuder in konkurrenter som kommer att köra de lönsamma sträckorna.
Marknadens mål är inte samhällsservice, det är vinst. Det kommer i längden att innebära, ju fler områden som läggs under marknadens boja, att stora delar av landet kommer att sakna fullgod samhällsservice (fler än nu alltså). Endast verksamheter som är lönsamma, dvs kan generera vinst, kommer att vara intressanta.
Vi fortsätter ju att betala skatt för service, men nu ska den gå omvägen över vinst för företag, vilket gör verksamheten dyrare (och dessvärre ofta sämre eftersom företag vill vinstmaximera genom att spara, t ex på personal).
Återigen, det finns alla skäl att försöka ändra på detta innan vi alla är så marknadsindoktrinerade så vi inte ser att vissa saker gör vi för att de är bra för oss alla, dvs gynnar alla individer och inte bara dem som har råd att betala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar